Gemeente Amsterdam wil achter Nike aangaan voor illegale reclamecampagne: “Ze krijgen de rekening”

24 okt 2024, 17:01 NEWS
schermafbeelding 2024 10 24 om 165904
De stadsdeelbestuurder Jan-Bert Vroege uit Amsterdam is woedend omdat Nike voor hun Nike Running reclamecampagne meerdere viaducten heeft gebruikt. Deze viaducten zijn helemaal omgetoverd met grote slogans omdat afgelopen weekend de marathon in Amsterdam werd gelopen.
Vroege is daar niet blij en reageert woedend op X. “Als we nu niet ingrijpen, hangt de hele stad vol met dit soort slogans,” reageert hij.

Aanbevolen Video

Scroll om verder te lezen

Op de viaducten staan nu onder andere de slogan ‘Hate the first kilometer, love the last’, naast het logo van Nike. Vroege vindt het niet kunnen en wil dat Nike voor de illegale reclame uitingen de schoonmaakkosten gaat betalen.
In Nederland is het verboden om zonder vergunning reclame aan te brengen in de openbare ruimte. Dat geldt ook voor graffiti of verf. In sommige gevallen worden niet-commerciële kunstwerken wél gedoogd. Dat gebeurt meestal als buurtbewoners er geen bezwaar op hebben.
Op X onder het bericht van Vroege wordt massaal gereageerd. Het overgrote deel van de reacties vinden dat de viaducten er nu juist veel beter uitzien. De stadsdeelbestuurder lijkt zich daar niks van aan te trekken en wil dat viaducten worden teruggebracht naar hun originele staat.
Of Nike de kosten gaat betalen is onzeker. De Gemeente Amsterdam krijgt tot nu toe geen contact met het bedrijf dat gevestigd is in Hilversum.
De gemeente gaat nu onderzoeken of Nike een boete kan krijgen. "We wachten hun reactie af, maar ze zullen ongetwijfeld zeggen dat ze het niet zelf hebben gedaan," vermoedt Vroege. "Maar als we nu niet ingrijpen, hangt de stad vol dit soort slogans. We willen daarom een signaal afgeven aan de commerciële sector."