Aanstaande vrijdag verschijnt Noa Lang zijn nieuwe single Matcha Coco met Jonna Fraser. De track wordt al een tijdje geteased, maar aan de aankondiging van dit weekend was iets opvallends te zien. De post werd geplaatst op het nieuwe Instagram account Def Jam Amsterdam. Vandaag krijgen we duidelijkheid via Brahim Fouradi, die leiding geeft aan het nieuwe label.
Het legendarische platenlabel Def Jam, met artiesten als 2 Chainz, Big Sean, Fabolous, Jadakiss, Justin Bieber, LL Cool J, Public Enemy, Pusha T en Rihanna, lanceert dus officieel een Nederlandse tak onder de naam Def Jam Amsterdam en Matcha Coco zal de eerste release zijn op het nieuwe label. Dit zal een samenwerking zijn met Top Notch/Noah's Ark.
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen
Brahim vertelt aan
Entertainment Business over het nieuwe Def Jam. "Def Jam stond vroeger ook voor comedy, games, een lifestyle. Die multidimensionale aanpak willen we terugbrengen. Het label moet een movement worden, een creatieve vrijhaven waar talent in de breedste zin van het woord wordt ontwikkeld."
Voor Brahim, die momenteel Vice President A&R bij Universal Music is, komt er een droom uit. "Ik heb altijd de wens gehad om een thuis te bouwen voor artiesten die anders zijn, die niet in het traditionele popstramien passen maar wél grote culturele impact kunnen maken,” zegt hij. “Sinds mijn jeugd ben ik geïnspireerd door Def Jam. Het voelt voor mij als cultureel erfgoed – een legacy die ik nu mag voortzetten, maar dan op onze eigen manier.”
Noano past volgens Fouradi perfect bij de visie van Def Jam Amsterdam. "Wat Noa doet is visueel sterk, muzikaal innovatief en cultureel relevant. Hij past niet in een hokje. Voor mij is hij het perfecte voorbeeld van wat Def Jam Amsterdam wil uitstralen: rauw, pop, toegankelijk en grensverleggend."
De bedoeling is dat de focus van Def Jam Amsterdam op Nederland ligt, maar er wordt ook over de grens gekeken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan schijverskampen met artiesten van Def Jam divisies over de hele wereld, om internationale samenwerkingen te stimuleren en faciliteren.
"Over een jaar moet het label een begrip zijn. Artiesten moeten voelen dat dit hún plek is. Een label dat artiesten zien als hun thuis, waar ze creatieve vrijheid ervaren en hun dromen kunnen waarmaken. We willen niet alleen hits scoren, maar duurzame carrières bouwen – samen met de artiesten," aldus Brahim.