We Dep, de maker van de populaire Nederlandse versie van Pop The Balloon, heeft zich bewezen als contentmaker in de wereld van online datingshows die miljoenen kijkers aantrekken.
Video's zoals Pop The Balloon en Smash or Pass zijn inmiddels erg populair, maar er blijft veel onduidelijk over de richtlijnen en verantwoordelijkheden die komen kijken bij het maken van zulke video's. In de driedelige serie Doorgeprikt duiken Brandpunt+ en Spot On dieper in de wereld achter deze online formats, met speciale aandacht voor de veiligheid en bescherming van de deelnemers.
Aanbevolen Video - Scroll om verder te leze
Ondanks de enorme populariteit van deze shows, wordt er weinig bekend over de screening van deelnemers of de veiligheid voor minderjarigen. In veel gevallen lijken de traditionele mediastandaarden, zoals het beschermen van deelnemers en het bieden van nazorg, niet te worden toegepast.
In een interview bij Doorgeprikt vertelt een minderjarig meisje over haar deelname aan Pop The Balloon. Ze legt uit dat We Dep op de hoogte was van haar leeftijd, maar toch besloot de video online te plaatsen. Het meisje benadrukt hoe haar ervaring haar heeft beïnvloed en hoe ze zich niet beschermd voelde tijdens en na de opname.
Na de gebeurtenis heeft We Dep wel stappen ondernomen, zoals het invoeren van ID-controles voor toekomstige deelnemers, maar het blijft een vraag hoe effectief de maatregelen zullen zijn om herhaling te voorkomen. Het is duidelijk dat de opkomst van online datingshows nieuwe verantwoordelijkheden met zich meebrengt vooral als het gaat om de bescherming van jongere deelnemers.