Terwijl de media en politiek zich al dagen focussen op de aanval van Hamas op Israël waarbij honderden doden vallen, wordt er weinig geprobeerd om de context van 75 jaar onderdrukking in Palestina te benoemen. Sinds de aanval spreken veel bekende mensen, politici en merken hun steun uit voor Israël. Zo liet Floyd Mayweather zijn privéjet spullen brengen naar het land en zei Rutte dat Nederland Israël onvoorwaardelijk steunt. Ondertussen liet Israël weten dat ze de water-, elektriciteit- en brandstoftoevoer naar Palestina zou afsluiten. Rutte liet in een interview weten dat we vertrouwen moesten hebben in de menselijkheid van de Israëlische overheid en dat ze niet over zouden gaan tot zulke maatregelen, maar de werkelijkheid is anders. Organisaties als Amnesty, Artsen zonder Grenzen en de Verenigde Naties veroordelen de oorlogsmisdaden van Israël, maar daar lijkt men zich niets van aan te trekken.
Selma Omari is één van de weinige influencers in Nederland die zich hardop uitspreekt tegen Israël en voor Palestina. Ze neemt hiermee een groot risico, maar daar lijkt ze geen boodschap aan te hebben. Ze deelt informatie en video's vanuit een Palestijns oogpunt en in haar laatste stories haalt ze uit naar merken en influencers die hun platform gebruiken om Israël te steunen. Zo noemt ze Chanel, die bekend heeft gemaakt 4 miljoen dollar te sturen naar Israël, en heeft ze aan haar team doorgegeven dat ze dat merk niet meer zal supporten. Een ander merk waar ze haar pijlen op richt is Gisou van Nederlands-Iraanse Negin Mirsalehi. Ook zij sprak haar steun uit voor Israël waarna Selma besloot om al haar producten door te spoelen terwijl ze haar verhaal doet. Check de beelden hier.
Aanbevolen Video
Scroll om verder te lezen